09126898302
ایران - تهران - تهران - اندیشه - فاز یک - بلوار طالقانی - بین یازدهم و دوازدهم - یدکی میلاد
منو سریع
علت روغن دادن کاسه نمد ته میل لنگ (تمام خودرو ها)
مطالب مرتبط

علت روغن دادن کاسه نمد ته میل لنگ (تمام خودرو ها)

زمان مورد نیاز برای مطالعه
2 دقیقه

کاسه نمد قطعه‌ای برای عایق سازی است. همچنین از ورود گرد و غبار به داخل یاتاقان جلوگیری می‌کند. عایق‌ها باید طوری طراحی شوند که بدون خرابی در برابر فشار مقاومت کنند. نمد مانع از نفوذ آب یا روغن به درون یا بیرون پوسته شفت یا قطعات مشابه می‌شود.

از کاسه نمد برای درزبندی پوسته‌های حاوی سیالات مختلف هم استفاده می‌شود. اما بیشتر در اتصالات قطعات دوار و چرخنده مانند شفت‌های ‌دوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعات برای حرکت راحت و بدون اصطکاک نیاز به روغن‌کاری و روانکاری دارند. اما این روغن نباید به بخش‌های دیگر نفوذ کند.

در اینجا کاسه نمد کارایی خود را نشان داده و عایق‌بندی را انجام می‌دهد تا مانع از حرکت و فرار سیالی مثل روغن شود. کاسه نمد نقشی حیاتی در بخش‌های مختلف خودرو مانند پلوس، کمک فنر، شیر فرمان، سوپاپ و حتی پیستون دارد.

نحوه عملکرد کاسه نمد

آب بند یا درزگیر نام دیگر کاسه نمد است. این قطعه از نمد تشکیل شده است. در ایام قدیم نمد کاربرد اساسی در ماشین‌آلات و ارابه‌ها داشته و برای جلوگیری از روغن ریزی و نشت سیال در شفت خودرو و ماشین‌های صنعتی و دستگاه‌ها از پارچه یا نمد استفاده می‌کردند.

نمد به دلیل حالت اسفنجی و مقاوم بودن، روغن را به خود جذب کرده و مانع نشت می‌شود. همچنین برای جلوگیری از نشت آب و سیال‌های دیگر هم از کاسه نمد یا درزگیر استفاده می‌کردند. اما با گذشت زمان و مصرف بالای این قطعه و همچنین اختراع ماشین‌آلات پیشرفته و تخصصی‌تر دیگر نمد گزینه مناسب برای جلوگیری از روغن و سیال نبود و بعضی سیال‌ها اصلاً نیازی به نمد نداشتن و تنها کافی بود سدی برای جلوگیری از ورود گرد و خاک داشته باشند. در نهایت کاسه نمدها که قطعاتی دایره‌ای شکل بودند در انواع مختلف طراحی و تولید شدند.

چرا کاسه نمد میل لنگ روغن ریزی میکند؟

با گذشت زمان حتی با روغن کاری لبه‌ها گرمای زیاد بر عمر کاسه‌ها اثر گذاشته و موجب خرابی آن‌ها می‌شود. با حرارتی که از موتور وارد شده این قطعه حالت ارتجاعی پیدا کرده و نشانه‌هایی از روغن ریزی در آن دیده می‌شود. از جملع دلایل روغن ریزی خودرو:

  • ممکن است در اثر گرما لبه‌های کاسه نمد خشک شوند.
  • احتمال آسیب کاسه نمد در هنگام جا زدن یا تعویض وجود دارد.
  • ممکن است محل نصب کاسه نمد خراب شده یا آسیب دیده باشد.
  • ممکن است کاسه نمد با کیفیت نبوده و از اجناس نامرغوب استفاده شده باشد.

در کل کاسه نمد به مرور زمان و بر اثر حرارت موتور خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و شروع به روغن ریزی می‌کند. نحوه جا زدن کاسه نمد خیلی مهم است. جنس کاسه نمد باید مرغوب و اصل باشد. دقت کنید روغن ریزی از کدام طرف خودرو است چپ یا راست؟ زیرا شرایطش فرق می‌کند.

برای تعویض کاسه نمدهای پلوس یا پشت میل لنگ اصلاٌ نیازی به صرف هزینه گزاف نیست. ساده‌ترین راه کشف روغن ریزی و مشاهده زیر خودرو پس از چند ساعت توقف آن است. اگر ماشین را در پارکینگ قرار می‌دهید کف پارکینگ یا محل پارک ماشین را تمیز کنید و پس از چند ساعت توقف مثلاً اول صبح قبل از روشن کردن خودرو محل پارک را ببینید.

زمان مناسب برای تعویض کاسه نمد ته میلنگ چه موقع است؟

در صورت خرابی این قطعه باید سریعاً اقدام به تعویض کنید. محل قرار گیری این قطعه به گونه‌ای است که برای تعویضش باید قطعات دیگر باز شوند، در مرحله اول خودرو را بر روی جک قرار دهید و تسمه دینام را خارج کنید. بعد پولی میل ‌لنگ را جدا کنید دقت داشته باشید که مهره متصل به آن خیلی محکم است پس نیروی زیادی لازم دارید.

حالا پولی میل ‌لنگ و متعلقات آن ‌را خارج کرده کاسه نمد میل لنگ را بیرون بیاورید. حالا نوبت به نصب کاسه نمد جدید می‌رسد. به خاطر داشته باشید که قطعه با کیفیت و مناسب را جایگزین آن کنید.

علائم خرابی کاسه نمد

کاسه نمد خودرو باید در سرویس‌های دوره‌ای مورد بررسی قرار گیرد. زیرا عوارض خرابی کاسه نمد می‌تواند پردردسر باشد پس باید نسبت به علائم خرابی آن دقت ویژه‌ای داشت. برخی از این علائم عبارتند از:

  • سر و صدای زیاد هنگام کار کردن دیفرانسیل
  • کم شدن روغن دیفرانسیل
  • روغن ‌ریزی موتور
  • نشت روغن از شفت بین چرخ‌دنده‌های دیفرانسیل
  • وجود گرد و خاک اطراف کاسه نمد پلوس
  • مسدود شدن سوپاپ‌های هوای گیربکس

کاسه نمد‌ها عمر مشخصی دارند و پس از آن باید تعویض شوند. اما برخی عوامل در مستهلک شدن زودرس آن‌ مؤثر است:

  • کاهش سطح روغن موتور، دیفرانسیل یا گیربکس
  • نامرغوب بودن کاسه نمد
  • بی کیفیت بودن روغن
  • نصب اشتباه کاسه نمد

هریک از این عوامل می‌تواند منجر به از بین رفتن لایه لاستیکی یا واشر کاسه نمد شده و خرابی کل قطعه را به دنبال داشته باشد. دقت کنید که خرابی کاسه نمد می‌تواند آسیب جدی به دیفرانسیل، سرسیلندر، سوپاپ‌ها و گیربکس وارد کند. بنابراین نسبت به سلامت آن توجه لازم را داشته باشید.

محصولات این مجموعه به صورت پلمپ شده به مشتری تحویل داده می‌شود و دست دوم نیستند. در صورت وجود خرابی یا هرگونه مشکل کرد یدک متعهد به تعویض یا رفع مشکل است. اگر قطعاتی که سفارش می‌دهید در ابعاد کوچک باشد از طریق تیپاکس در سریع‌ترین زمان ممکن محصول را به شما تحویل خواهد داد. پس با خیالی آسوده از ما خرید کنید.

برچسب ها :
انتخاب پشتیبانی

با انتخاب یکی از گذینه ها با ما در ارتباط باشید

پیام به پشتیبانی
گفتگو آنلاین
تماس با ما
خرید فوری
صبرکنید...
1
زمان تحویل :
مبلغ قابل پرداخت : 0
مشاوره فوری
.allHeaderIndex2 .allSearchData ul:nth-child(2){ display: none; }